Participatie Interventie

Stap voor stap weer meedoen!

Meedoen lijkt zo gemakkelijk, echter is het niet voor iedereen zo eenvoudig. Juist voor cliënten met een bi-culturele achtergrond, die soms niet in Nederland geboren zijn óf wanneer ze minder goed de weg naar de juiste instanties kunnen vinden. Met participatie interventie helpt Bilan cultuursensitieve re-integratie bij het participeren, zodat ook zij weer kunnen meedoen.

Samen gaan we in kaart brengen wat de belemmeringen zijn, maar vooral kijken we naar de mogelijkheden. Hebben we oog voor de wensen van de cliënt. Waar wordt iemand gelukkig van? En mogelijk zetten we daar kleine stappen in, zodat er weer beweging komt.

Het doel van participatie interventie

Juist wanneer de wereld van de cliënt klein voelt en de doelen niet groot lijken, ondersteunen we van harte, met passie en vanuit cultuursensitiviteit. Samen zetten we de eerste voorzichtige stappen buiten de deur. Ondersteuning kan in de vorm zijn van het maken van wandeling tot het naar binnen stappen bij een wijkcentrum, moskee of kerk, bibliotheek, een kringloopwinkel ontdekken of bijvoorbeeld naar het gemeentehuis gaan.

We kunnen bijstaan met contact leggen van een lotgenotengroep, vrijwilligersorganisatie of andere organisatie waar de cliënt zich prettig bij voelt. Ons netwerk is groot en daardoor kunnen we breed van dienst zijn. Wil de cliënt liever in zijn eigen taal ondersteund worden, omdat deze de Nederlandse taal onvoldoende beheerst, dan gaan we op zoek naar een passende coach. Binnen onze organisatie hebben we een heel divers aantal anderstalig sprekende coaches beschikbaar.

Participatie Interventie.jpg

Veel is mogelijk maar bovenal is het van belang dat het aansluit bij de culturele achtergrond, ideeën, mogelijkheden en wensen van de cliënt. Nadat het gelukt is om er weer wat meer op uit te gaan blijven we nog enige tijd in contact. Samen zorgen we ervoor dat de gezette stap ook blijvend is, en wellicht is er behoefte aan een volgende stap.

Wanneer het traject succesvol is doorlopen kunnen we met de cliënt de mogelijkheid onderzoeken tot een vervolgtraject. Dit zal altijd in overleg met de betreffende gemeente en/of het UWV gaan.